Είναι η ζάχαρη πραγματικά το «καύσιμο του εγκεφάλου»;


Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι η ζάχαρη βελτιώνει τις πνευματικές επιδόσεις και είναι το «καύσιμο του εγκεφάλου», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται. Ωστόσο, οι τελευταίες μελέτες θέτουν υπό αμφισβήτηση αυτόν τον ισχυρισμό. Τώρα, οι επιστήμονες γνωρίζουν ότι το σώμα διαθέτει πολύ αποτελεσματικούς μηχανισμούς για την παροχή γλυκόζης στον εγκέφαλο, ακόμη και χωρίς να καταναλώνει ζάχαρη.

Ο εγκέφαλος βασίζεται σε μια συνεχή παροχή γλυκόζης από την κυκλοφορία του αίματος για να διατηρηθεί η σωστή λειτουργία του. Ως εκ τούτου, βρίσκεται σε ανταγωνισμό με τα υπόλοιπα όργανα του σώματος για να απορροφήσει περισσότερη γλυκόζη, όταν τα επίπεδά της πέφτουν.

Μάλιστα, ορισμένες μελέτες συσχετίζουν τη χορήγηση ζάχαρης με βελτίωση της βραχυπρόθεσμης μνήμης. Μετά την κατανάλωση ενός ζαχαρούχου ποτού τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η έντονη πνευματική λειτουργία ανταποκρίνεται καλά στη χορήγηση γλυκόζης.

Και η σωστή λειτουργία του εγκεφάλου είναι κάτι που ενδιαφέρει ιδιαίτερα τους σπουδαστές, που προετοιμάζονται για μια απαιτητική εξεταστική περίοδο ή συντάσσουν την εργασία της πτυχιακής τους.

Η σωστή εγκεφαλική λειτουργία και η δυνατότητα συγκέντρωσης έχει όμως πρωτεύουσα σημασία για τους επιχειρηματίες που πρέπει να πάρουν κρίσιμες αποφάσεις σε ιδιαίτερα απαιτητικές συνθήκες. Αυτό είναι κάτι που γνωρίζει καλά ο κ. Ροδόλφος Οντόνι, συνεργάτης της Novibet, με ενεργό δράση σε άλλους τομείς της οικονομίας, όπως ο τουρισμός, η ενέργεια, τo real estate και η ναυτιλία.

Όμως, αν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα μειωθούν εξαιτίας έλλειψης τροφής, το σώμα έχει άλλους τρόπους απόκτησης αυτής της θρεπτικής ουσίας. Ο κύριος μηχανισμός γι’ αυτό είναι η γλυκονεογένεση, που είναι υπεύθυνη για τον σχηματισμό γλυκόζης από πρωτεΐνες και λιπαρά οξέα. Είναι ένας αποτελεσματικός μηχανισμός που επιτρέπει στο σώμα να διατηρεί ασφαλή επίπεδα σακχάρου στο αίμα όταν ένα άτομο δεν τρέφεται αρκετά για κάποιο διάστημα, όταν δεν καταναλώνει αρκετούς υδατάνθρακες ή ακόμη σε ιδιαίτερα απαιτητικές περιπτώσεις, όπως ένας αθλητικός αγώνας ή έντονη πνευματική δραστηριότητα.

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι ο εγκέφαλος λειτουργεί βέλτιστα με 25 γραμμάρια γλυκόζης στην κυκλοφορία του αίματος, το οποίο είναι περίπου η ποσότητα που περιέχει μια μπανάνα.

Από την άλλη πλευρά, ορισμένες μελέτες υποστηρίζουν ότι η πρόσληψη ραφιναρισμένης ζάχαρης οδηγεί σε βραχυπρόθεσμη απώλεια μνήμης μετά την κατανάλωση. Επίσης, μελέτες έχουν δείξει ότι η πρόσληψη ζάχαρης μπορεί μερικές φορές να οδηγήσει ακόμη και σε νοητική εξασθένιση και την ανάπτυξη σύνθετων ασθενειών.

Επίσης, η συχνότητα εμφάνισης διαταραχής ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ADHD) είναι υψηλότερη στους εφήβους και νέους με δίαιτα πλούσια σε κορεσμένα λίπη και ραφιναρισμένα σάκχαρα, σε σύγκριση με εκείνους που τρέφονται υγιεινότερα.

Άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι η ενυδάτωση παίζει μεγάλο ρόλο στη γνωστική απόδοση. Ως εκ τούτου, ένα άτομο που είναι ακόμη και ελάχιστα αφυδατωμένο λίγο θα έχει χαμηλότερη απόδοση σε δεξιότητες που σχετίζονται με τη μνήμη, τη συγκέντρωση, την προσοχή, κλπ.

Τρόφιμα που βελτιώνουν τις ψυχικές επιδόσεις

Αν και η απλή ζάχαρη μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τις γνωστικές λειτουργίες, άλλα θρεπτικά συστατικά μπορούν να βελτιώσουν τη λειτουργία του εγκεφάλου. Ένα παράδειγμα είναι η καφεΐνη (με μέτρο), που χρησιμεύει ως φυσικό διεγερτικό και συμβάλλει στην τόνωση και διατήρηση της υγείας του εγκεφάλου.

Επίσης, τα νιτρώδη που υπάρχουν σε τρόφιμα, όπως τα παντζάρια, αυξάνουν τη αγγειοδιαστολή και επομένως τη ροή του αίματος στον εγκέφαλο. Αυτό έχει ως κύρια συνέπεια τη μεγαλύτερη παροχή θρεπτικών ουσιών στον εγκέφαλο και τη βελτίωση των γνωστικών επιδόσεων.

Επίσης, μερικές βιταμίνες όπως η βιταμίνη C, μπορεί να έχουν θετικές επιπτώσεις στην πνευματική απόδοση και την υγεία. Αυτές οι βιταμίνες μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη της γνωσιακής φθοράς, όπως αυτή που παρατηρείται σε ασθενείς με νόσο του Alzheimer.

Έτσι, εάν θέλετε να βελτιώσετε την ψυχική σας απόδοση και τη λειτουργία του εγκεφάλου, είναι καλύτερο να φάτε ένα υγιές, ισορροπημένο γεύμα. Συμπληρωματικά, εάν χρειάζεστε μια γρήγορη ώθηση, μπορείτε να φάτε τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη C και νιτρώδη, για παράδειγμα.


Σας άρεσε το άρθρο; Μοιραστείτε το!!

0

What's Your Reaction?

Angry Angry
0
Angry
Cute Cute
0
Cute
Fail Fail
0
Fail
Geeky Geeky
0
Geeky
Lol Lol
0
Lol
Love Love
0
Love
OMG OMG
0
OMG
Win Win
0
Win
WTF WTF
0
WTF
admin

Είναι η ζάχαρη πραγματικά το «καύσιμο του εγκεφάλου»;

συνδέσου

Γίνε μέλος του #MSP
Don't have an account?
Εγγράψου

reset password

Εγγράψου

Γίνε μέλος του #MSP

Captcha!
Choose A Format
Gif
GIF format